Miten käytän homeopaattista valmistetta itsehoitoon?

Homeopaattisten valmisteiden käyttöohjeet

Miten käytän homeopaattisia valmisteita itsehoitoon?

Homeopaattisten valmisteiden aineet saadaan luonnosta: kasveista, eläinkunnasta ja mineraaleista. Ne eivät ole rohdosvalmisteita. Suomessa homeopaattiset valmisteet ovat lääkelaitoksen rekisteröimiä tuotteita.

Homeopaattisen rakeen/pillerin valmistuksessa ei käytetä keinotekoisia väri-, täyte- tai säilöntäaineita. Koska homeopaattiset valmisteet ovat potensoituja eli laimennettuja, ei ole pelkoa, että ne aiheuttaisivat mitään myrkytys- tai allergiavaikutuksia. Ne eivät myöskään aiheuta sivuvaikutuksia tai riippuvuuksia. Turvallisia käyttää, joten niitä voi käyttää kaikenikäiset. Kaikkia vaivoja ei tule hoitaa homeopatian keinoin vaan vakavissa sairaustapauksissa on otettava yhteyttä lääkäriin!

Mikäli potilaalla on jokin krooninen sairaus ja siihen määrätty lääkitys, sitä ei saa lopettaa ilman lääkäri antamaa lupaa. Homeopatiaa voidaan kuitenkin käyttää rinnakkain muun lääkityksen kanssa. Mutta niitä ei käytetä yhtäaikaisesti, vaan niiden nauttiminen on syytä ajoittaa eri aikaan.

Homeopaattinen rae/pilleri laitetaan kielelle ja annetaan sen hitaasti sulaa suussa. Pilleri lähtee heti suun limakalvoilta vaikuttamaan, siksi sitä ei pidä ottaa yhdessä ruuan tai juoman kanssa. Syömisestä ja juomisesta tulisi pitää taukoa noin 15 minuuttia ennen ja jälkeen homeopaattisen lääkeaineen ottamisen. Sama koskee myös tupakointia ja hampaiden pesua.

Homeopaattiset valmisteet tulee säilyttää valolta suojattuna ja huoneenlämmössä. Varo koskemasta turhaan homeopaattista pilleriä, sillä vaikuttava aine on pillerin pinnassa. Voit käyttää annosteluun esimerkiksi muovilusikkaa.

Akuuttien vaivojen hoitaminen

Aloita homeopaattinen hoito kun sinulle tulee jokin akuutti oire. Yritä tällöin valita oiretta lähinnä vastaava homeopaattinen valmiste. Valmisteiden kuvauksia löydät erilaisista homeopatiaa käsittelevistä kirjoista ja oppaista sekä tältä sivustolta kohdasta "homeopatiavinkit". Anna aina vain yhtä homeopaattista valmistetta kerrallaan. Akuuteissa sairauksissa valmiste voidaan vaihtaa oireiden muuttumisen mukaan nopeastikin.

Annostus: 1-2 pilleriä (=yksi annos) Otetaan yksi annos 1-2 tunnin välein, kunnes olo helpottuu. Voit toistaa tämän 3 kertaa. Ellei olotilan paranemista tapahdu, voit vaihtaa lähinnä vastaavaan valmisteeseen. Homeopaattisen valmisteen ottaminen lopetetaan heti kun oireet alkavat helpottua, homeopatiassa ei siis toisteta annostusta vain varmuuden vuoksi. Akuutimmissa tapauksissa annoksen voi toistaa 15-30 minuutin välein. Jos olet valinnut väärän homeopaattisen aineen, ei ole syytä huoleen, sillä homeopaattiset valmisteet ovat vaarattomia lyhyitä aikoja käytettäessä.

Homeopaattiset pillerit voidaan liottaa myös veteen. Laita 2-3 pilleriä noin desiin vettä. Anna pillereiden liueta ja sekoitetaan (ei metallikusikalla). Otetaan liuoksesta yksi teelusikallinen (muovilusikka) ja pidetään liuosta hetki suussa. Liuosta sekoitetaan aina ennen seuraavaa ottamista voimakkaasti. Akuutista voi liuosta ottaa 10-30 minuutin välein ja kertoja harvennetaan tilanteen mukaan.

Kroonisissa tai pitkittyneissä vaivoissa kannattaa ottaa yhteyttä koulutettuun homeopaattiin. Tällöin paras hoitotulos saavutetaan konstituutio- eli rakennehoidon avulla.